Friday, September 4, 2015

ماجرای هورالعظیم

20 خرداد

ماجرای هورالعظیم این است که به عنوان بخش بزرگی از منطقه خوزستان اگر خشک شود یکی از کانون های مهم گرد و غبار برای هموطنان خوزستانی به حساب می آید. در ماههای اخیر تلاش ها برای مقابله با گرد و غبار مشخصا به دو بخش درون مرزی و برون مرزی تقسیم شده و با توجه به اینکه مهار کانون های خارجی گرد و غبار به دلیل شرایط بحرانی و جنگی منطقه بسیار مشکل و تا حد زیادی خارج از اراده ماست، به کانون های گرد و غبار داخلی توجه ویژه ای داشتیم. به خصوص که در اثر خشکسالی سال های گذشته دشت های وسیعی از خوزستان که قبلا در آن کشاورزی صورت می گرفت و زمین ها مرطوب بود، اینک رها شده و به کانون های گرد و غبار تبدیل شده اند. بررسی ها و مطالعات اخیر به دور از فرافکنی بوده و نشان می دهد بیش از 300 هزار هکتار کانون گرد و غبار در خوزستان وجود دارد که 280 هزار هکتار آن وضعیت بحرانی دارد. با مصوبه دولت اکنون 30 هزار هکتار از این وسعت توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع در حال احیاست. بر اساس مصوبه دولت در بهمن ماه سال گذشته 8000 نهال‌کاری انجام شده و 6300 عدد نهال نگهداری شده که در نیمه دوم امسال کاشته خواهد شد. 
در مورد تالاب هورالعظیم حالا با تصمیمات گرفته شده در سطح ملی و استانی و هماهنگی با وزارت نفت و با برداشتن موانع ورود آب، اکنون بخشهایی از این تالاب احیا شده است. ارزش اقتصادی تالاب هورالعظیم برای جوامع محلی هر هکتار حدود 15 هزار دلار محاسبه شده که بسیار بالاتر ارزش اقتصادی زمین های کشاورزی است. 
دیروز به محض ورود به اهواز با هلی کوپتر برای بازدید از کانون های شناسایی شده گرد و غبار و اقدامات صورت گرفته بر فراز استان خوزستان پرواز کردیم و بعد در ناحیه مرزی به دیدار هورالعظیم رفتیم؛ همراه هیاتی فرابخشی از وزارتخانه ها و سازمان های ذی ربط. چرا که هیچ کدام از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست نمی تواند تک‌سازمانی به نتیجه برسد بلکه باید با همکاری سایر دستگاه‌ها و به صورت فرابخشی انجام می‌شود. در واقع کار سازمان ایجاد همین هماهنگی برای حفاظت از محیط زیست میان همه دستگاههاست.
بخش های وسیعی از هورالعظیم حالش خوب شده و به جای صحرای پر از گرد و غبار، سر سبز و پر طراوات میزبان ما شد. همراهان خواستند تا بیشتر از وضعیت تالاب مطلع شوند. بنابراین در چند قایق مرزبانی تقسیم شدیم. اما یکی از قایق ها در ابتدای راه واژگون شد و همه سرنشینان در آب افتادیم. خوشبختانه همگی شنا بلد بودند و هور نیز بسیار با ما مهربان بود. چرا که به رغم خطری جدی، هیچکس آسیبی ندید و جلسات کاری سفر شاید با تاخیری یک ساعته، به طور کامل ادامه یافت. خوشبختانه هوای گرم خوزستان، لباس های خیس همراهان را هم به سرعت بر تنشان خشک کرد و با هم برای حضور در جلسه ستاد استانی مقابله با گرد و غبار ساعتی بعد وارد استانداری شدیم... 

No comments:

Post a Comment