Friday, August 26, 2011

آزادی و دمکراسی ضامن رهایی قدس


وَقَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا - و در كتاب آسمانى[شان] به فرزندان اسرائيل خبر داديم كه قطعا دو بار در زمين فساد خواهيد كرد و قطعا به سركشى بسيار بزرگى برخواهيد خاست - سوره اسراء/ آیه 4
قرآن کریم در مورد طغیان و تعدی بنی اسراییل هشدار داده است. اگر این پیش بینی را به معنای پیدایش صهیونیسم بدانیم، با پیش بینی دقیقی روبرو هستیم.
شکی نیست که رژیم اسراییل امروزه نماد سرکشی و طغیان علیه مالکین و صاحبان حق در فلسطین است و با غصب و پافشاری بر تعدی و اشغالگری، مانند ساخت پیشرونده شهرک ها، مقابله با حقوق اولیه فلسطینیان مانند حق برگزاری نماز در قدس یا تردد در داخل شهرهای خویش برای کار و فعالیت بر این ادعا صحه می گذارد. به علاوه کماکان به قتل و کشتار فلسطینیان در غزه و کرانه غربی مشغول است.
در عین حال به نظر نمی رسد موقعیت اسراییل طی گذشت سال ها بهتر شده یا قدرتش تثبیت شده باشد. مشکلات حاد اقتصادی، تشدید مشکلات سیاسی و وجود اخباری مبنی بر اختلال در ساختار قدرت و مهم تر از همه افت شدید مشروعیت و مقبولیت این رژیم میان مردم کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی زنگ های خطر را برای این رژیم اشغالگر به صدا در آورده است. از سوی دیگر، تحولات اخیر کشورهای منطقه و به دنبال آن سقوط مبارک در مصر ، بن علی در تونس، علی عبدالله صالح در یمن و حتی قذافی در لیبی شرایط را برای رژیم صهیونیستی دشوارتر کرده است.
در واقع گسترش فضای آزادی و دمکراسی در منطقه و در غیاب دیکتاتورها، اعتماد به نفس بیشتر و ایمان قوی تری را به مردم برای ایستادگی در مقابل تهدیدات و مظالم اسراییل می بخشد. اسراییل که شاید امید داشت این تغییرات را به نفع خود بهره برداری کند اکنون متوجه شده نفوذ آزادی و دمکراسی و بیداری اسلامی سبب دشوارتر شدن موقعیتش در منطقه می شود. به عبارت دیگر در شرایط کنونی و فضای به وجود آمده در جامعه بین الملل و اخباری که از سرکوب مردم غزه و کرانه غربی به گوش می رسد، حتی با راه حل دو کشوری سازمان ملل (به رسمیت شناختن فلسطین و اسرائیل) به نظر نمی رسد، مسئله حل شود، چرا که رخدادهای اخیر چشم انداز حل مسئله را (بر فرض تحقق راه حل دو کشوری) میان دو کشور تاریک کرده است.
بر همین اساس می توان گفت در روز قدس 2011، مهم ترین درس برای دولت ها و ملت های منطقه این است که «تحقق دموکراسی و آزادی و تقویت همبستگی ملی در کنار ارزش های دینی می تواند ضامن استقلال و ایستادگی در مقابل اشغالگران و ایجاد شرایط دشوارتر برای اسراییل و دیکتاتورهای باقیمانده باشد».
اشغالگران و دیکتاتورها دیگر نمی توانند آزادی و دمکراسی را تهدیدی برای استقلال کشورها محسوب کنند و به بهانه دشمن خارجی و اسراییل برای مردم ایجاد محدودیت نمایند. امروزه دمکراسی و آزادی تهدیدی جدی برای اسراییل بوده و مردم را برای ایستادگی در مقابل مظالم از جمله رژیم صهیونیستی تجهیز می کند. در واقع فضای باز سیاسی، آزادی و رعایت حقوق بشر دیگر به عنوان فرصتی برای اسراییل و دخالت بیگانگان مطرح نبوده، بلکه بالعکس شرایط را برای حرکت های اصلاحی، ضد استبدادی و ضد استعماری آماده می کند. 
انقلاب اسلامی ایران هم نشان داده که مبارزه با استبداد و ایستادگی در مقابل سلطه خارجی با هم پیوند خورده و غیرقابل تفکیک است.


No comments:

Post a Comment