Friday, April 17, 2015

سفر به اهواز با بسته اجرایی دولت برای مقابله با گرد و غبار

30 بهمن 93
اولين برنامه چهارشنبه در سفر اهواز حضور در اداره هواشناسي بود كه آنجا درباره نحوه هماهنگي براي اجراي مصوبه دولت ميان دستگاه هاي دولتي صحبت و قرارهايي گذاشته شد. همراهان در اين سفر مهم زياد بودند؛ آقاي جلالي رييس سازمان جنگل ها و مراتع كشور، آقاي كشاورز معاون وزارت جهاد كشاورزي، آقاي ميداني معاون آب وزارت نيرو، آقاي نجار معاون وزارت كشور، آقاي پرهيزگار رييس سازمان هواشناسي كشور، آقاي متصدي معاون سازمان حفاظت محيط زيست، آقاي شعاعي مدير ملي مقابله با گرد و غبار. همچنين جمعي از خبرنگاران عزيز. به همراه سپس در افتتاحيه كنفرانس علوم و مهندسي محيط زيست دانشگاه شهيد چمران شركت كردیم و آنجا مطرح کردم که موضوع تغيير اقليم خيلي جدي است و همه منطقه شمال آفريقا و غرب آسيا را متاثر كرده است. در مورد پيش نويس توافق جديد جهاني هم صحبت کردم و راه حل هاي آن که باید در سطح محلي نیز دنبال شود. از جمله پيش بيني حادثه، آمادگي براي مواجهه با طوفان ها و وقايع شديد آب و هوايي و انطباق، كاهش توليد گازهاي گلخانه اي كه به اين روند دامن مي زند و نیز ضرورت مقابله با عوامل آن به صورت علمي. گفتم خوشبختانه سازمان جنگل ها و مراتع در اين زمينه سابقه دارد، ولي اينبار بايد با همكاري مردم و جوامع محلي اقدام شود تا مالچ و بوته كاري سرعت بيشتر يابد. استفاده از تجربيات كشور هاي ديگر كه طوفان هاي گرد و خاك دارند هم پيشنهاد شد.
بعد از اجلاس براي بازديد با بالگرد رفتيم به سوي ماهشهر و هنديجان برای بازدید از کانون های داخلی تولید گرد و غبار. در این پرواز ده ها هزار هكتار اراضي ديم را دیدیم كه به دليل كاهش شديد بارندگي حدود ده سال است كشت نمي شود و اكنون ميتواند منشا غبار باشد. با جوانان عشاير همصحبت شديم و از مشكلات آنجا و كمبود آب پرسيديم.
بعد از گشت هوايي جلسه استاني مقابله با گرد و غبار با حضور همه دستگاه ها برگزار شد و هر دستگاهي گزارش خود را ارايه داد و مشخص شد خوزستان در سال جاری ٤٨٪ كاهش بارندگي داشته است. مشكلات ناشي از سدها و طرح هاي انتقال آب هم مطرح شد.
بسته اجرايي دولت شامل تكاليف و اقدامات هر بخش به همراه اعتبارات آن را در این جلسه تشريح كردم و پيشنهاد سازمان هاي مردم نهاد استان را نیز براي نظارت بر اجرای آن مطرح كردم كه تصويب شد. ستاد به طور منظم به رياست استاندار براي اجراي مصوبه و برنامه جلسه خواهد داشت.
خب، اين پست طولاني شد، الان كاري دارم و باید بروم تا بعد بقيه سفر را توضيح دهم. راستي همراهي مردم و همكاران دولتي و غير دولتي و خبرنگاران عالي بود، ممنون از همه

No comments:

Post a Comment