Sunday, June 5, 2011

روز جهاني محيط زيست

شايد سر منشاء جنگ بي پايان بشر با طبيعت، آشفتگي درون، زياده خواهي و خودبيني انسان هاست، و شايد تا وقتي بشر نتواند به حقيقت هستي، نور و آرامش درون دست يابد وضعيت به همين منوال ادامه پيدا كند. 
روز جهاني محيط زيست را در حالي سپري مي كنيم كه دنيا به دليل تخريب و بهره برداري بي رويه از طبيعت و محيط زيست وضعيت شكننده اي را يافته است. به دليل عدم تحقق وعده ها و نبود پاي بندي دولت ها به قوانين و مقررات، امروز بحران محيط زيست به يكي از مهم ترين چالش هاي جهاني تبديل شده است.
نمونه بارز اين چالش را مي توانيم در كشورمان نيز ببينيم. تصوير جنگل هاي روبه ويراني، تالاب هاي در حال خشك شدن، آلودگي هواي شهرها، كاهش منابع آب شيرين، ‌افزايش بيماري هاي ناشي از آلودگي هاي محيطي و ... چهره اي نازيبا و هراسناك از سرانجام طبيعت به تصوير كشيده است... و هشدارها هم ظاهرا به درهاي بسته مي خورد.
در حالي كه بسياري معتقدند كاهش بارندگي، روند جنگ ها و اكنون ناپايداري هاي ناشي از قيام هاي مردمي در مقابل حكومت هاي خودكامه، روند ناپايداري طبيعت منطقه را تشديد كرده، روز جهاني محيط زيست براي ياد آوري اين نكته كافيست كه مردم و حكومت ها در قبال اين وضعيت مسئول هستند. بايد براي مقابله با اين وضعيت گام هاي موثر و بلندي برداشت... و اگر اين گام ها را با تغيير و اصلاح از درون خود آغاز كنيم شايد بتوانيم دنياي بيرون را نيز از تخريب و آسيب نجات دهيم.

امسال (2011) تم اصلي روز جهاني محيط زيست توجه به خدمات جنگل هاي طبيعي براي زيست بوم است كه با توجه به روند تخريب جنگل ها در كشور ما، نيازمند توجه ويژه است.

No comments:

Post a Comment