Friday, October 24, 2014

گزارش کیفیت بنزین به کمیسیون اصل نود مجلس

عصر سه شنبه بنا به دعوت کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به همراه همکارانم در این کمیسیون حضور یافتیم و گزارش مبسوطی در مورد کیفیت بنزین توزیعی و بنزین های آلوده ارائه کردیم.
این گزارش با بیان وضعیت آلودگی هوا و اینکه بنزین آلوده چه تاثیری بر سلامت انسان دارد، شروع شد. یکی از مشکلات بنزین توزیعی در سال های قبل کیفیت پایین و میزان بالای بنزن بود که اندازه گیری های مربوط به این سال ها نشان می دهد بالاترین میزان بنزن در سال 90 بوده است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر هفت مرگ یک مورد مربوط به آلودگی هواست و آلاینده های موجود در بنزین های پتروشیمی مانند بنزن عامل اصلی بروز سرطان اعلام شده است. به همین خاطر دولت یازدهم موضوع را با جدیت دنبال می کند.
در این جلسه سازمان استاندارد اعلام کرد اختیارات این سازمان از سال 90 و 91 در مورد بنزین سلب شده بود، وزارت بهداشت نیز بنزن را به طور قطع سرطان زا اعلام کرد و شرکت کنترل کیفیت هوا نیز گزارش جامعی در مورد وضعیت هوا ارائه داد که تقریبا تمام جواب ها و گزارش ها دارای نکات مشترک بودند. همین طور گزارش ارائه شده کمیسیون انرژی مجلس نیز تمام این مباحث را تایید کرد.




نمایندگان مجلس سوالاتی را مطرح کردند که سازمان موظف به پاسخگویی بود و تلاش شد پاسخ ها مستدل و روشن باشد. بیشتر بحث بر روی بنزین توزیعی در کشور بود که من تاکید کردم آنچه برای سازمان حفاظت محیط زیست اهمیت دارد این است که بنزین عرضه شده در جایگاه های مصرف سوخت باید استاندارد یورو 4 را داشته باشد و اینکه این بنزین، تولید داخل باشد یا وارداتی، برای سازمان محیط زیست اهمیتی ندارد.
سازمان حفاظت محیط زیست براساس وظایف خود به طور مرتب از جایگاه های عرضه سوخت نمونه گیری می کند و با پایش پارامترهای بنزین توزیعی اطلاعات را در اختیار عموم قرار می دهد.
همین طور در مورد کارگروه ملی و استانی کاهش آلودگی هوا که به طور منظم در هشت کلانشهر کشور تشکیل می شود، در حالی که در دوره قبل برگزاری این جلسات متوقف شده بود، توضیح دادم و یادآور شدم که دولت یازدهم برنامه های اجرایی کاهش آلودگی هوا را تصویب کرده و لایحه هوای پاک را نیز به مجلس ارائه داده، به علاوه اینکه اعتبارات لازم در مورد کاهش آلودگی هوا تدوین شده و گام های عملی در شهرهای بزرگ برداشته شده که مهمترین آن حذف بنزین پتروشیمی، توزیع بنزین یورو4 و ارتقای استاندارد مربوط به گازوییل است که از هفت هزار ppm به 150 ppm رسیده است.
همچنین اجرای استاندارد یورو4 در صنعت خودروسازی کشور و استاندارد شدن خروجی خودروهای تولید داخل بعد از 9 سال تاخیر از دیگر اقدامات دولت یازدهم بوده که انجام آنها در تهران موجب کاهش روزهای ناسالم و افزایش روزهای پاک نسبت به سال 91 و 92 شده است.
البته از نمایندگان محترم مجلس درخواست کردیم که نظارت خود را استمرار دهند و از اعضای کمیسیون اصل 90 خواستیم نماینده ای را برای حضور در کارگروه ملی آلودگی هوا که هر دو هفته یک بار برگزار می شود، معرفی کنند.
آلودگی هوا سلامت بیش از 30 میلیون شهروند ایرانی را تحت الشعاع قرار می دهد و باید در مقابله با آن جدی بود. ما هنوز در اول راه هستیم و برای رسیدن به هدف مطلوب راه زیادی در پیش داریم که این امر جز با همکاری مردم و سازمان های مختلف محقق نمی شود.
در ضمن آقای موید حسینی صدر رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع مجلس هم در گفتگویی در حاشیه جلسه علنی مجلس با بیان این‌که من یک شیمیدان هستم و می‌توانم دیدگاه علمی ارائه کنم، گفته است: گوگرد بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها بالا و ترکیبات بنزین این سوخت غیراستاندارد بود. ایشان اضافه کرده که بعضی روزها در خیابان بوی ترکیبات آروماتیک مانند زایلین و غیره استشمام می‌شد؛ این نوع ترکیبات گاهی در موتور نمی‌سوزند، سنگین هستند و بصورت بخار از اگزوز خودرو خارج می‌شوند؛ از این‌رو به‌واقع «سرطان زا هستند؛ تعارف نداریم».

1 comment:

  1. خانم دکتر ابتکار

    بحث اصلی این روزها آلودگی هوا است و بنزین پتروشیمی و مقدار بنزن موجود در آن. حساسیت شما در مباحث مختلف زیست محیطی بر من پوشیده نیست و اعتقاد دارم گره های محیط زیست به دستان شما گشوده خواهد شد.
    از آنجا که احساس کردم در بحث آلودگی هوا، مباحث به حاشیه می رود دست به نگارش این نظر زدم تا در حد دانش خود اندکی فضای سیاست زده و آلوده هوا را روشن سازم
    بله، بنزن سرطانزا است و میزان آن در بنزین باید کم تر از یک درصد باشد. اما مهم است که در مبارزه با هوای آلوده اولویت ها را به گونه ای تعریف کنیم که عوامل اصلی و ریشه ای را از بین ببریم. کیفیت سوخت عامل اصلی آلودگی هوا نیست و این را در همین روزهای تهران می توانید مشاهده کنید.
    ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون آفت شهروندان شده است و بر خلاف باوری که گرد و خاک را مسبب این آلاینده معرفی می کند، خودروها یکی از مهمترین منابع تولید ذرات معلق کوچک تر از دو و نیم میکرون هستند.
    برای من اینگونه به نظر می رسد که خودروسازان بحث های حاشیه ای نظیر کیفیت بنزین و گرد و خاک را پر رنگ می کنند تا خود با آسودگی و به دور از فشار به تولید خودروهایی بپردازند که قاتل همه مردم هستند. و باز این گونه به نظر می رسد که این دولت به خودروسازان بسیار نزدیک است و به طور مثال از جنابعالی نشنیده ام که انتقادی به استاندارد خودروها کرده باشید.

    در کنترل این آلودگی ها همواره به هر دو عامل سوخت و خودرو به صورت همزمان توجه شده است. تمرکز بر روی کیفیت بنزین و غافل شدن از خودرو نمی تواند کمک چندانی به حل مسأله آلودگی کند.
    نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد از رده خارج بودن استانداردهای آلایندگی خودروی کشور است. حتی چنانچه موفق به پیاده سازی استاندارد یورو چهار نیز بشویم، باز هنوز ده سال از استاندارد روز اروپا عقب هستیم. حال آن که برای کشوری با میزان آلودگی بسیار بالا باید سخت گیرانه ترین استانداردها لازم الاجرا شوند. در کنار این بحث، تجهیزات، استقلال واقعی و اختیارات کافی اداره استاندارد نیز بسیار با اهمیت است. آنچه که در مواجه با خودروسازان باید مورد تأکید قرار بگیرد بحث کیفیت و استانداردهای اجباری خودرو است. مانورهای تبلیغاتی حول قیمت خودرو بی حاصل است. تنها با تغییر در تعرفه واردات خودرو، خودروساز مجبور به تبعیت از بازار خواهد شد.
    تکنولوژی خودروسازان کشور قابل رقابل با همتایان شان در اروپا، کره و ژاپن نیست و قادر به تولید خودروهایی با آلودگی پایین نیستند. سال ها است که در استاندارد یورو دو مانده اند و در برابر کاهش سطح آلاینده ها مقاومت کرده اند. مراکز تحقیقاتی خودروسازان تبدیل به مراکز خدمات آزمایشگاهی شده است و از نوآوری و فناوری های نوین خبری نیست. در چنین شرایطی واردات خودروهای با کیفیت، پاک، ایمن و ارزان و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده راهی شدنی و عملی است. هزینه های این کار نسبت به هزینه های کنونی که خودروهای بی کیفیت و گران داخلی به مردم و دولت تحمیل می کنند کمتر خواهد بود.

    با تشکر فراوان

    امید رزبانی
    دکترای مهندسی مکانیک

    ReplyDelete