Thursday, May 19, 2011

خاتمی، اخلاق گرایی و ترجیح منافع ملی

انسان های بزرگ آنانی هستند که در اوج بحران ها، جوامع را به سوی اعتدال و فضا را به سوی آرامش - و نه رادیکالیزم و تشنج که برای همه گرایش های موجود در جوامع مضر است سوق می دهند و در اوج عصبیت ها یادآور مزایای به کارگیری تدبیر و تعقل هستند.
در هفته هاي اخير كه موضوع برخي اختلافات و شكاف ها در سطوح سياسي كشور مطرح شد شاهد واكنش هاي مختلفي در جامعه بوده ایم. براي مردم نگراني از آثار و عوارض اين منازعات در زندگي روزمره و مسائلي مانند گراني مطرح بوده و براي عده قليلي كه تعلق خاصي به كشور ندارند موضوع سبب شعف یا بهانه مزاح و شوخي بوده، چرا که خود را مبتلا به ضرری در این میان نمی بینند.
ولي در مقابل، جماعتي كه در اين دوران آسيب های بسیار دیده و جفاهاي بسيار کشيده، واکنش های دیگری داشته اند؛ آنها که عملا در كوران رقابت هاي ناسالم و حذفي، امكان ابراز نظر و فعاليت از ایشان سلب شده و البته در پی تضییقات و تفحص گسترده در ميان اعضا و هوادارانشان به گفته صريح رهبر انقلاب علامتي دال بر وابستگي يافت نشد.
مهم ترين جرم اين جماعت که به زعم من اغلب در میان اصلاح طلبان هستند - انتقاد و بيان ديدگاه هاي دلسوزانه ولي منتقدانه بوده است. اين طیف در دوران اخیر در وهله اول به شدت نگران و متالم از آسيب هاي وارده به شخصيت هاي انقلاب و ارزش هاي اخلاقي و ديني و هزينه هاي سنگيني هستند كه جمهوري اسلامي مجبور به پرداخت آن شد. اینان نگران علائم گسترش شکاف ها و  فروپاشی اجتماعی هستند که از مدت ها پیش خود نسبت به آن هشدار داده اند.
آشفتگي اوضاع برای این جماعت نه تنها سبب شادي و مزاح نشده، بلكه غمی بر غم های آنان افزوده است؛ چرا که در چنین شرایطی دیوار بی اعتمادی هر روز قطورتر شده و امکان ترجیح منافع ملی و اصلاح امور ناممکن تر.
اگر چه كساني كه صبر مي ورزند و در مشكلات و دشواري ها بر خداوند توكل مي كنند، همواره نشانه هايي از حقانيت وعده هاي الهی می بینند و دلهايشان قوت مي گيرد، که: إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ- محققا کسانی كه گفتند پروردگار ما خداست‏، سپس ايستادگى كردند بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد (سوره احقاف / آیه 13).
سید محمد خاتمی در آخرین دیدارش که با جمعی از رزمندگان بوده، چه سنجیده گفته: «امروز هیچ کس نمی تواند جلوی حرف حق و یا ناحق را بگیرد. تعبیر انفجار اطلاعات درست است و انقلاب سایبری و انقلاب الکترونیکی کل مرزها را برداشته است و اینکه برخی حکومت ها و نظام ها خیال کنند با ایجاد محدودیت ها و بخشنامه و دستور می توانند بین دنیای اطلاعات و ذهن ملت ها دیوار ایجاد کنند خیال باطلی است ... واقعا من نگرانم از تقابلی که در درون کشور ایجاد شده و باعث ایجاد توهم و شیدایی در یک سو و ایجاد نفرت در طرف دیگر شده است و دائما هم از دو طرف به آن دامن زده می شود. از اصطکاک میان شیدایی بی حساب و نفرت فزاینده باید ترسید و به خدا پناه برد».
نگاه مبتنی بر روانشناسی اجتماعی و دیدگاه عمیق سیاسی آقای خاتمی هنرمندانه توانسته ذهن بسیاری را به خود مشغول دارد. چنین تفکری بی شک بر مبنای سیاست اخلاق گرایانه، حرمت گذاری به حقوق انسان ها و ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی و قومی و حزبی قرار دارد. ما تا نیاموزیم که صرف نظر از همه دلبستگی ها و گرایشات یا حتی آسیب ها و رنج هایمان - بر اخلاق، حقوق انسانی و منافع ملی تاکید کنیم، همچنان اندر خم یک کوچه ایم.

1 comment:

  1. جاء الحق وذهق الباطل ان الباطل کان ذهوقا
    به امید آن روز

    ReplyDelete