Tuesday, September 7, 2010

حرمت انسان را پاس داریم



پیامبر(ص) در حال طواف خانه خدا، عرب بادیه نشینی را دید که  به پرده کعبه آویخته و خداوند را به آن پرده قسم می داد. پیامبر کنارش ایستاد و پرسید: چرا خدا را قسمی بالاتر نمی دهی؟
مرد نگاهی به رسول الله انداخت و از زبان او شنید که: المومن اعظم حرمه من الکعبه.

این روایت که در جامع السعادات ملا مهدی نراقی نقل شده، نشان از حرمت انسان و جایگاه او در مجموعه هستی دارد. حرمت انسان از کعبه فراتر است. آدمی گرامی است و نفس و جانش با ارزش و قابل احترام. درجه این حرمت را آنگاه روشن تر می توان دریافت که خدا در قرآن کریم یادآور می شود از روح خویش در آدمی دمیده و او را جانشین خود در زمین قرار داده است.

اما ببینید میان این سخنان و روایات ارزشمند با عمل ما تا چه حد فاصله است. مصداق همان مثلی که می گوید: میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. ما خود را مسلمان و پیرو یک سری اصول و قواعد می دانیم. اما واقعا پای بند این اصول و قواعد هستیم؟

وای به روزی که به خاطر ادعاهای مسلمانی خود با امتحان و چالش و سختی هم روبرو شویم. آن وقت است که میزان صداقت ما در ادعاهایمان محک می خورد. این وضعیت البته گاه در سطح روابط و اخلاق فردی با خویشان و دوستان رخ می دهد و گاه در سطح روابط اجتماعی. گاهی هم یک نظام و ساختار سیاسی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. 
براساس نگاه خداوند به انسان، بی شک در تمام این موارد، نفس و جان انسان در اولویت است. اما وقتی مشکلات عدیده ای چون تحقیر، تهمت، پرونده سازی، اعتیاد، فقر و فحشا  و ... در سطوح مختلف جامعه پدیدار است، چگونه می توان حرمت انسان را پاس داشت؟
فکر کردم شاید در پایان ماه رمضان که به معنایی ماه ریزش برگ های زرد و خشک پاییزیست، این تذکر که یادآور ضرورت پاسداشت نفس، جان و آبروی انسان هاست، مفید باشد... حداقل برای اینکه بدانیم قبل از اینکه انسان برای چیزی باشد، همه چیز باید در خدمت انسان باشد و آیات بسیاری در قرآن کریم بر این رویکرد تاکید دارد.

7 comments:

  1. درود بر شما یاور همیشه سبز
    حرمت انسان، حرمت خداست
    بی شک، همان که به اسم اسلام و دین بر سر نیزه ها ست
    و اما در مودر عکس
    بسیار زیبا و با آب و رنگ ست کمی ادیت مثلا کات از پایین برای نبود آن نصفه گل و چپ نیاز ست
    اگر منظورتان زنبورست که آخرین چیز قابل دیدن ست
    رعایت یک سوم ضروری ست
    شادکار باشید

    ReplyDelete
  2. خدا كنه كه روزي ارزش واقعي خودمونو بدونيم چو اون وقت كه ديگه اجازه نميديم كه كس يا كسايي بخوان حرمت انساني ما رو بخاطر مطامع خودشون زير پا بذارن

    ReplyDelete
  3. سلام خانم ابتکار
    خسته نباشید.

    این روایتی که گفته بودید "المومن اعظم حرمه من الکعبه" در کتب دیگری هم نقل شده که بنده به دو موردش اشاره میکنم
    1- بحار الانوار /ج 64/ صفحه 71
    2- الخصال / ج1/ صفحه 27

    راستش بنده وبلاگم رو با یه شعر طنز سیاسی - اجتماعی از خودم به روز کردم که یه جورایی با مطلب شما در ارتباط و هم موضوعه!!! میشه یه سر بزنید

    هم کافر و هم ضد ولایت گشته http://jahedoo.blogfa.com

    ReplyDelete
  4. سلام و درود بر اندیشه های سبز وانسانی .

    خانم ابتکار تو همایش روز جهانی وبلاگ به احترام سخنرانی به حق و سبزتون تمام مدت یه شوق عجیبی تو دلم بود و به احترام نام عبا شکلاتی عزیزم ، سید دوست داشتنی ام سید محمد خاتمی از جا بلند شدم . به امید روزی که دوباره ایران ایران بشه .

    ReplyDelete
  5. خانم ابتكار جمعه اي كه گذشت سالگرد آيت الله طالقاني بود. جالب خواهد بود اگر از او بنويسيد

    ReplyDelete
  6. Я Ирана историю писать на русском языке я надеюсь, что Интернет видеть меня.

    WWW.I-H.BLOGFA.COM

    ReplyDelete
  7. نمي دونم اين چه سريه كه ما كه مسلمونيم و بهترين و كاملترين قوانين اخلاق از طرف خداوند برامون فرستاده شده بدترين و كريه ترين بي اخلاقي ها رو مرتكب ميشيم.شما كه از نظرمعرفت و علم و تجربه از من و همسن هام خيلي بالاترين مي تونين جوابمو بدين؟

    ReplyDelete