Friday, November 22, 2013

بیان مواضع ایران و گروه 77 و رایزنی برای حل معضلات زیست محیطی کشور در ورشو

خبر خلاصه مطالب بیان شده در افتتاحیه نوزدهمین اجلاس کشورهای عضو کنوانسیون تغییرات آب و هوایی و خلاصه ای از ملاقات ها و رایزنی ها در حاشیه این اجلاس در ورشو لهستان را دوستان زحمت کشیده و تهیه کرده اند که برای اطلاع شما در اینجا می آورم. البته امیدوارم طی چند روز آینده متن کامل فارسی سخنرانی را  نظر به مباحث تخصصی که در آن هست روی پرتال سازمان بگذاریم. فعلا فقط متن انگلیسی در دسترس هست.  

بیان مواضع ایران و گروه 77 و رایزنی برای حل معضلات زیست محیطی کشور در ورشو
دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سخنران ویژه مراسم افتتاحیه نوزدهمین اجلاس کشورهای عضو کنوانسیون تغییرات آب و هوایی در ورشو لهستان، مواضع کشورمان و همچنین کشورهای عضو گروه 77 را در حضور نمایندگان 193 کشور جهان بیان کرد. 
ابتکار با اشاره به اینکه تغییرات آب و هوا و پدیده گرم شدن جهانی، مخمصه ای فراگیر است که نیاز به اراده سیاسی جمعی و هماهنگ و اقدامات عملی مشترک دارد، گفت: سیاست های توسعه جهانی و دستورالعمل های مرتبط از کسب سود خالص و استفاده از مواد خام به صورت خودخواهانه اگر به سوی افزایش مشارکت اجتماعی و انسان دوستانه تغییر کند می تواند سنگ بنای محکمی برای تلاش ها و اقدامات عملی شود.
وی افزود: این اقدامات اگر مبتنی بر معیارهای عادلانه، برابر و سیستم حل منازعات محلی با قابلیت های مربوطه باشد می تواند مد نظر کشورهای طرف قرارداد UNFCCC نیز قرار گیرد. این امر مواجهه با مسئولیت تاریخی بشر تلقی می شود و تعهدات و الزامات قانونی را به طور مطلوب پاسخگو خواهد بود.
ابتکار تاکید کرد: در این زمینه پیشرفت و اقدامات صورت گرفته توسط اقتصادهای بزرگ لزوما باید از طریق سیستم قابل اعتماد، قابل گزارش دهی و قابل اندازه گیری باشد.
معاون رییس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه منطقه ما از خشونت و تروریسم رنج می برد و شاهد مداخلات نظامی و درگیری های مسلحانه روزافزون و آسیب پذیری ملت هاست، گفت: ما در بحران کنونی، نیازمند صداقت کشورهای توسعه یافته برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای با انجام اقدامات جدی هستیم.
ابتکار تاکید کرد که این کنوانسیون باید چارچوب های ایجاد شده دوربان را دنبال کند و نباید مذاکرات تکرار شود. به این معنی که مذاکرات باید به مسائل جامع تر و دستاوردهای توافق شده در جلسات قبلی بپردازد و دستاورد مذاکرات باید مکمل پروتکل کیوتو و نیز بیان کننده هر پنج رکن برنامه اقدام بالی بوده و محدود به بحث کاهش نشود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گزارشی که نشان می دهد اکنون منطقه خاورمیانه دچار کاهش شدید بارش و به طور متوسط ​​افزایش درجه حرارت جهانی با توجه به اثرات نامطلوب تغییر آب و هوایی شده، افزود: براساس همین گزارش، روند افزایش درجه حرارت در انتهای قرن حاضر بسیار نگران کننده است. با این اثرات، منطقه ما با چالش های زیست محیطی شدید و متعددی مانند خشکسالی مداوم، گرد و غبار و طوفان شن و ماسه مواجه است. حتی دسترسی به منابع آب در ایران به حد بحرانی خود رسیده است.
وی خاطر نشان کرد که در این حال ایران با تحریم های غیرقانونی و نابخردانه روبروست که مانع پیشرفت برنامه های زیست محیطی و همچنین منجر به تاخیر جدی در برنامه های بهره وری انرژی و اقدامات کاهش انتشارات شده است. همچنین 45 تالاب مهم کشورمان در شرایط بحرانی هستند. تالاب ارومیه و هامون دیگر قادر به ارائه خدمات اکوسیستم خود نیستند و فعالیت های کشاورزی، امنیت غذایی و نگرانی های مرتبط با مسائل بهداشتی و سلامتی تبدیل به تهدید جدی شده است.
ابتکار افزود: از این رو در توافق جدید وزن قابل توجهی باید به «انطباق» و اطمینان از اجرای اقدامات مربوطه براساس معیارهای پاسخگویی جمعی اختصاص داده شود.
وی همچنین تاکید کرد که توافق جدید باید بیان کننده مسئولیت تاریخی کشورهای توسعه یافته باشد و این  کشورها باید از هر گونه تلاش برای انتقال بار مسئولیت تغییرات آب و هوایی بر دوش کشورهای در حال توسعه جلوگیری کنند. در این زمینه حفظ زنجیره کاهش خطر شامل انرژی، فناوری و امور مالی باید مد نظر قرار گیرد. کلیه کشورها برای انرژی نیازمند تشویق در توسعه تکنولوژی های ترکیبی و تنوع در استفاده از منابع انرژی با تاکید بر جایگزینی انرژی های پاک و کم کربن و همچنین افزایش سهم تولید انرژی پاک و سازگار با محیط زیست و الگوهای مصرف انرژی هستند.
ابتکار با اشاره به اینکه ایران به طور داوطلبانه تعدادی پروژه درخصوص کاهش انتشارات و صرفه جویی انرژی در بخش سیستم های موتورخانه های سرمایشی و گرمایشی انجام می دهد، تاکید کرد که در مورد استفاده از ظرفیت تکنولوژی، نقاط تاریکی از آغاز برنامه  UNFCCC وجود داشته است.
سخنران ویژه افتتاحیه اجلاس تغییرات آب و هوایی همچنین خاطر نشان ساخت: در این مسیر جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد «مرکز منطقه ای هشدار دهنده سریع و سیستم پایش» با همکاری نهادهای بین المللی و کشورهای منطقه و تقویت بیشتر «فعالیت های انطباق» در مقیاس منطقه ای برای بررسی مسائلی مانند خشکسالی، طوفان گرد و غبار و پدیده گرد و غبار پیش قدم می شود.

دکتر معصومه ابتکار همچنین در جلسه ای که با دبیر اجرایی کنوانسیون تغییرات آب و هوایی خانم کریستینا فیگورز داشت ضمن اشاره به مشکلات ایران از جمله مسایل  خوزستان، دریاچه ارومیه و تالاب هامون تاکید کرد که تاثیرات سوء گرمایش جهانی بر ایران موجب خشکسالی های پیاپی و پدیده گرد و غبار شده است.
وی خواستار مداخله دبیرخانه کنوانسیون برای ایجاد یک حرکت منطقه ای با مشارکت کشورهای همسایه شد.

در حاشیه نوزدهمین اجلاس کنوانسیون تغییرات آب و هوایی معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با رییس جمهور لهستان، وزرای محیط زیست ژاپن و لهستان، همچنین وزیر محیط زیست روسیه و کمیته محیط زیست دوما نیز ملاقات و مذاکره داشت.
ابتکار در چندین جلسه مانند همایش دیپلمات های جوان و گردهمایی انستیتو بین المللی وزارت امور خارجه لهستان به ایراد سخنرانی پرداخت.
ملاقات با بانکی مون دبیر کل و آخیم اشتاینر دبیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و مذاکره درباره همکاری های بین المللی برای حل مشکلات نیز از جمله فعالیت های ایران در حاشیه برگزاری نوزدهمین اجلاس تغییرات آب و هوایی در ورشوی لهستان بوده است.

No comments:

Post a Comment