Sunday, September 8, 2013

هویت انسانی زن، برتر از نقش خانوادگی اوست

ایسنا: معاون رئیس جمهور در دوره اصلاحات با تجلیل از شخصیت حضرت معصومه(س) گفت: هویت انسانی بانوان ارزشمند تر از نقش های خانوادگی آنهاست.
معصومه ابتکار که به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه (س) در نشستی به همت مجمع زنان اصلاح طلب خراسان رضوی در مشهد سخن می گفت افزود: حضرت معصومه(س) الگوی بسیار عزیز و بزرگواری است که برای حمایت از نهضت به حق علی ابن موسی الرضا(ع) تلاش و فداکاری کردند و در کشور ما از دنیا رفتند. این بزرگداشت نشان از این دارد که بانوان ما هویت انسانی شان برای ما ارزش دارد و نه فقط نقش های خانوادگی و اجتماعی شان.
وی ادامه داد: در دوره اخیر سعی شد القاء شود که همه هویت زن در همسر بودن و مادر بودنش است و جای تعجب داشت که ما همه هویت انسانی زن را در مادر و همسر بودن ببینیم.
ابتکار افزود: البته مادر و همسر بودن دو افتخار بزرگ برای بانوان ماست که خداوند زمینه آن را فراهم کرده و عنایتی خاص است، اما اینکه هویت زنان را فقط محدود در این دو موقعیت ببینیم، درست نیست. اتفاقا حضرت معصومه نمونه ای در رد این مسئله است، چراکه ایشان نه ازدواج کردند و نه بچه دار شدند.
ابتکار افزود: حضرت معصومه(س) بانوی فرهیخته ای بودند که اگر بگوییم اعتبار کل جامعه علمی و حوزه های علمیه در قم وابسته به اعتبار شخصیت این بانوست، اغراق نکرده ایم.
وی در ادامه گفت: خوشحالم که پس از مدت ها توانستیم دور هم باشیم و خداوند متعال را شاکریم که فضا را تغییر داد. دعا کنیم دیگر دوستانی که در حصر و محدودیت هستند نیز بتوانند به جمع های خیرخواهانه ما که دلسوز کشورر و نظام جمهوری اسلامی هستیم و جز سربلندی آن را نمی خواهیم، بپیوندند.
معاون رییس جمهور در دولت های هفتم و هشتم افزود: فراموش نکنیم وضعیت امروز حاصل زحمات، تلاش ها و فداکاری کسانی است که روی صداقتشان ایستادند، امتحان پسدادند و به تعبیر بسیار زیبای قرآن کریم افرادی که به صدقشان آزمایش شدند.
وی در ادامه با اشاره به آسیب های وارده طی 8 سال گذشته به حوزه های اقتصاد و صنعت، اشتغال، فرهنگ و هویت دینی و معنوی گفت: مهم ترین آسیب ها در حوزه معنوی و اخلاقی  بود و ما به عنوان دین باورانی که به اسلام رحمانی اعتقاد داریم، ناباورانه دیدیم که چگونه افرادی با این رویکرد از دین بهره برداری کنند.
معصومه ابتکار گفت: ما ادعاهای زیادی از اول انقلاب کردیم و من به شخصه می گویم آرمان های بلندی داشتیم؛ در مقطعی فکر می کردیم این شعارها را دادیم و گذشتیم، اما امام(ره) از همان اول گفتند نگه داشتن این نهضت و انقلاب سخت تر از خود انقلاب است. شاید آن موقع دقیقا منظور امام(ره) را متوجه نشدیم تا این که این دوران طی شد و این اتفاقات رخ داد.
وی در ادامه افزود: آسیب و تهدیدات بیرونی هم به نوعی برای ما هشدار دهنده بوده و هست. ما اگر توانستیم از گردنه های خطرناک داخلی و بین المللی عبور کنیم چیزی نبود مگر از برکت خون شهدای عزیزمان که از دوران انقلاب و دفاع مقدس پشتوانه محکمی برای جامعه، کشور و انقلاب بوده اند و بعد فداکاری ها و نیت پاک مردم و جوانانی که سختی های فراوانی کشیدند ولی حاضر نشدند از آنچه که حق تشخیص می دادند کوتاه بیایند؛ کسانی که دین فقط لق لقه زبانشان نبود؛ کسانی که نه فقط در محافل و مجالس حضرت اباعبدلله می نشستند بلکه زیر بار ظلم و دروغ و برچسب های ناحق به دین و انقلاب نرفتند و سکوت نکردند.
وی افزود: این سرمایه بزرگی است که می توانیم از آن در دوره سختی که پیش رو داریم استفاده کنیم.
ابتکار در ادامه گفت: آقای دکتر روحانی بسیار دقیق و بجا دو محور اصلی و مهم کار خود را مباحث اقتصادی و حل و فصل مسائل بین المللی قرار داده اند. اگر ما بتوانیم این دو جنبه و رویکرد را اصلاح کنیم و بنیان ها را دوباره پی ریزی نماییم، مسائل و مشکلات زیادی را پشت سر خواهیم گذشت.
وی افزود: البته در حوزه اجتماعی، مدنی و سیاسی اولویت دیگری هم مطرح است. این اولویت ها به طور یقین برای دولت هم مطرح است و ما نباید فراموش کنیم که کماکان مسئله اصلی بحث فرهنگ و نگرش است.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هنوز هم افرادی هستند که می گویند دور اول دولت نهم خیلی از صحبت هایی که مطرح می شد را باور می کردیم. باید به آنها حق بدهیم، زیرا از کجا می توانستند متصور شوند که افرادی بیایند با شعارهای اعتقادی و دینی چنین آسیب هایی  بزنند.
ابتکار افزود: انشالله فرصتی در این دوره برای بازسازی فرهنگی و مبانی اعتقادی در قالب ساختارهای مدنی و اجتماعی فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: آسیب شناسی این دوره بسیار مهم است؛ اینکه چرا این آسیب ها وارد شد و کجاها ما دچار مشکل شدیم و چرا نتوانستیم خیلی از این موضوعات را به لایه های جامعه کارگری و روستایی منتقل کنیم.
معصومه ابتکار افزود: چرا نتوانستیم پیوند ها را ما بین خیلی از نخبگان در حالی که قلبا اصلاح طلب و به شدت از اتفاقات پیش آمده آزرده خاطر بودند برقرار کنیم و فضای مطلوبی را برای برقراری گفتمان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی فراهم سازیم.
وی ادامه داد: آسیب بزرگ به گفته جامعه شناسان این شکاف هاست و دولت باید فاصله های طبقاتی، جنسیتی و قومیتی را کم کند که مفهوم امنیت ملی ما در همین است، اما متاسفانه سیاست هایی که در اخیر دنبال شد باعث شد بیشترین فاصله نسلی ایجاد شود و جوانان ما نسبت به شعارها و آرمان های نسل های قبل دچار مشکل شوند. باید به آنها حق داد که سوال هایی برایشان مطرح شده است.
ابتکار گفت: نتیجه نگاه ابزاری و سطحی به عدالت را دیدیم، کما اینکه الان شاخص های اجتماعی ما در بحث های اشتغال و مسائل دیگر نشان می دهد چقدر بر مشکلاتمان افزوده شده است.
وی افزود: در هر زاویه ای جامعه ایران در این دوره دچار شکاف های عمیقی شد و دلسوزان جامعه از اقشار مختلف معلمان، اساتید، پزشکان و نخبگان امروز بیشترین رسالت خود را در کم کردن این فاصله ها و شکاف ها می بینند. این بهترین تعریف عملکردی است که اصلاحات می تواند برای خود ارایه دهد. البته انتخابات اخیر این زمینه را فراهم کرده و باید از کسانی که این بنیان را گذاشتند و این زمینه را فراهم کردند از جمله حجت الاسلام سید محمد خاتمی و آیت الله هاشمی رفسنجانی تقدیر نماییم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سید محمد خاتمی در ادامه با اشاره به آسیب های زیست محیطی در 8 سال گذشته گفت: بنابر پیش بینی های بین المللی جزو کشورهایی هستیم که در 3 دهه آینده بیشترین خشکسالی را خواهیم داشت و متاسفانه هیچگونه آماده سازی نداشته ایم و به نوعی محیط زیست ما هم در این دوره تاراج شد.
ابتکار افزود: ما باید توسعه پایدار و رشد صنعتی و اشتغال داشته باشیم. اما در کنار آن نمی توانیم از مسائل محیط زیست غافل بمانیم چرا که ظرفیت رشد اقتصادی ما همین طبیعت است و بخش عمده اقتصاد ما اقتصاد کلاسیک است که هنوز به منابعی چون آب و خاک اتکاء دارد و این منابع باید باشد که اقتصاد و زندگی بچرخد.
وی افزود: 9 میلیارد دلار در سال از جیب شما و تک تک مردم ایران در هزینه های درمانی پنهان ناشی از آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور صرف می شود و مردان اقتصادی ما هیچ چاره ای ندارند که بیشترین ملاحظات زیست محیطی را داشته باشند.
ابتکار سپس در ادامه با اشاره به وضعیت شهر تهران و تلاش های خود برای اصلاح امور گفت: متاسفانه با وجود همه مخالفت هایی که ما در اقلیت داشتیم در این دوره هم آقای دکتر قالیباف در توسعه ساخت و ساز و جمعیت پذیری شهر تهران همت گماردند که این موضوع سرسختانه مخصوصا با این ماموریت ریاست جمهوری که برای خود تعریف کرده بودند به تهران لطمه زد.
وی ادامه داد: مشهد هنوز به آن آستانه انفجاری تهران نرسیده ولی اگر سیاست گذاری درست نشود همان اتفاق خواهد افتاد. چرا که موازنه جمعیت به شدت در کشور تغییر کرده و الان 70% جمعیت ما در شهرها و حاشیه نشین هاست. این یک هشدار است. در حال حاضر جمعیت حاشیه نشین تهران 11 برابر جمعیت خود تهران رشد داشته و فکر می کنم مشهد هم دچار این مشکل باشد.
لازم به توضیح است در ابتدای این جلسه شهناز رمارم، رئیس مجمع زنان اصلاح طلب خراسان رضوی و بتول گندمی عضو هیئت رئیسه شورای مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین در پایان مراسم از سوی مجمع زنان اصلاح طلب خراسان رضوی از خدمات معصومه ابتکار در حوزه فعالیت های اجتماعی زنان و محیط زیست با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

No comments:

Post a Comment