Wednesday, September 4, 2013

انتخاب رییس جدید شورای شهر چهارم، تداوم پیام 24 خرداد 92

آقاي احمد مسجدجامعي نه فقط ميان اصحاب فرهنگ و رسانه كه در ميان نخبگان و عموم مردم جايگاه خاص خود را دارد. شايد اين ويژگي به نوع رويكردش نسبت به امور مختلف بازمي‌گردد كه حاكي از درك عميق، نگاه فراگير و معتدل او است و در عين حال با صميميتي متواضعانه عرضه مي‌شود. 
مسجد جامعي چه طي مسووليتش به‌عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت آقاي خاتمي و چه در شش سال نمايندگي مردم در دوران دشوار شوراي سوم هيچگاه از مشكلات مردم و تلاش براي ارتقاي وضعيت فرهنگي و اجتماعي آنان روي برنگرداند. كارنامه موفق او در اين دوران و به عنوان نمونه تلاشي كه براي ايجاد و تقويت شوراياري‌ها به خرج داد، همواره سرمايه‌يي براي كشور و جريان اصلاحات است كه مسجد جامعي به جهت فكري به آن تعلق دارد. البته ايشان را نمي‌توان فردي جناحي تلقي كرد، زيرا نوع نگاه و شخصيت مداراجويش با طيف‌هاي مختلف سياسي بر همه روشن بوده است.
رويكرد آقاي مسجدجامعي در مسائل فرهنگي و اجتماعي و نيز مديريت شهري بر محوريت «انسان» قرار گرفته است. همين نگاه انسان محور سبب شده تا ضمن تلاش براي اعتلاي فرهنگ و هنر اصيل ايراني و اسلامي، به بهبود كيفيت زندگي مردم و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي براي حفظ كرامت ذاتي و حق انتخاب مردم بسيار اهميت قايل شود.
اكنون با انتخاب شايسته ايشان به‌عنوان رييس شوراي اسلامي شهر تهران اميد است تحولاتی جدي در فضا و سازمان شوراي شهر و نيز نحوه تعامل و نظارت شورا بر عملكرد مديريت شهري رخ دهد. در مديريت سازمان شورا، انتظار مي‌رود به جاي نگاه انقباضي و محدوديت‌هاي موجود، فضا براي تخصصي‌تر شدن كار شورا در موضوعات مختلف و متنوع مديريت شهري و به‌كارگيري طيف وسيع‌تري از نخبگان و مشاوران صورت گيرد.
همچنين بها دادن و اصالت بخشي به نقش سازمان‌هاي مردم نهاد و شوراياري‌ها در فرآيندهاي تصميم‌سازي، جلب مشاركت مردم و نظارت، جزو انتظارات كنوني جامعه از رياست نوين شوراست. از طرف ديگر تقويت اهرم نظارت به صورت فرآيندي كاملا برنامه‌ريزي شده و هدفمند كه بتواند تمامي ابعاد مديريت شهري اعم از شهرداري يا دولت را براساس قوانين و برنامه‌ها با شاخص‌هاي كمي و كيفي رصد و ارزيابي‌كند، اهميت دارد و لازم است ساز وكارهاي تحقق مديريت يكپارچه و پايدار شهري با هدف شكوفايي و تعالي شهروندان ايجاد شود.
تعامل رييس جديد شوراي شهر تهران با قواي سه‌گانه نيز مي‌تواند براي تقويت جايگاه شوراها و تضعيف تلاش‌ها و نگاه‌هاي حذفي و افراطي در مقابل فعاليت شوراها در سراسر كشور مفيد باشد و جايگاه آسيب ديده شوراها را تا حدي ترميم كند. چنانچه مديريت دموكراتيك جلسات شورا و اجازه طرح ديدگاه‌هاي مختلف به‌ويژه با تركيب شوراي چهارم، حفظ انسجام، جهت‌گيري و رعايت آيين‌نامه، همچنين نقدپذيري روزافزون نيز از رياست جديد شوراي شهر انتظار مي‌رود.
امروز انتخاب آقاي احمد مسجدجامعي به رياست شوراي شهر تهران تجلي دوباره پيام و خواست مردم در انتخابات 24 خرداد براي اصلاح و اعتدال بوده و اميد است با حضور ايشان ملزومات ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان تهراني فراهم شود.

روزنامه اعتماد/ سه شنبه 13 شهریور 92

2 comments:

  1. با درود خدمت سرکار خانم دکتر ابتکار من هم انتخاب آقای مسجد جامعی را به ریاست شورای شهر تهران تبریک عرض مینمایم!
    با احترام مرتضی صفری

    ReplyDelete
  2. خانم ابتکار سلام!

    کارنامه شما در شورای شهر تهران نشان می دهد که برای این شهر و مردمش دلسوز هستید و نگاه شما به شهر با محوریت «انسان» نشان از ارج نهادن به مردم این شهر با تمامی زیر ساخت های فنی و فرهنگی آن است.

    خانم ابتکار! خوب می دانید که محمدباقر قالیباف برای تهران تلاش کرده است و تهرانی که از سال 84 تاکنون رقم خورده است یک سر و گردن بالاتر از تهران سال های دور است. هم از بُعد فنی و هم از بُعد فرهنگی پایتخت جمهوری اسلامی ایران روزهای رو به پیشرفتی را می گذراند و امید داریم که این روزها تداوم یابد.

    خانم ابتکار! شهرداری تهران بی نقص نبوده است اما کارنامه ای پر از امتیازات مثبت دارد که هیچگاه از یاد مردم این شهر نخواهد رفت. خود شما بارها در گفتگوهایتان مزایای شهرداری تهران و نگاه رو به رشد آن در حوزه محیط زیست را یادآور شده اید و همین مطلب نشانه ای مثبت است.

    خانم ابتکار! روزی که شما برای شورای جدید رد صلاحیت شدید، واقعا اندوهگین شدم چراکه علی رغم آنکه زاویه نگاه سیاسی شما را نمی پسندم اما رفتار اجتماعی و نگرش شهری شما را مفید می دانم. من به برخی همفکران اصلاح طلب شما نیز رأی داده ام تا شورایی معتدل و چندوجهی را شاهد باشیم. اما شورا این روزها به سیاست زدگان می ماند.

    خانم ابتکار! کاش شما بودید و حداقل در مقام یک استاد دانشگاه درباره لزوم ثبات مدیریت در شهری همچون تهران در این شورا فریاد می کردید. کلان شهر تهران طی این هشت سال جهیده است و اگر آن را درگیر سیاست بازی ها کنیم، حتما دچار مشکل خواهیم شد.

    خانم ابتکار! چه شده است که این روزها از شهردار آینده چیزی نمی گویید یا نمی نویسید؟ تهران یک بار در زمان کرباسچی و بار دیگر با شدت بیشتری در زمان قالیباف به بالا جهید، اما چرا دوستان شما در شورای شهر می خواهند این جهش را با ابهام روبرو کنند.

    خانم ابتکار! لطفاً در مقام یک شخصیت حقیقی تلاش کنید و فارغ از اصلاح طلبی و اصول گرایی نظرتان را روشن بگویید. شاید نظرات شما همفکرانتان را هوشیار کند. قالیباف به معنای واقعی اصول گرا یا اصلاح طلب نیست و این را از عملکرد او در این هشت سال وحتی در فتنه سال 88 می توانیم مشاهده کنیم. پس چرا می خواهند او را به بهانه انحصارطلبی کنار بگذارند. انسانی که نخواهد اندیشه سیاسی خود را به شهر القا کند، بین قالیباف و هاشمی کدام را بر می گزیند؟!

    خانم ابتکار! جایتان در شورا خالی است اما نظرتان هنوز در مردم و مسئولین بانفوذ است، پس تلاش کنید.

    امضا؛ ​هادی

    ReplyDelete