Monday, November 14, 2011

عید شایسته سالاری

عید غدیر بر سخنراني تاريخي حضرت محمد(ص) در غدير خم تکیه دارد؛ آخرين توصیه های آخرين پيامبر در آخرين روزهاي عمرش. بخش هاي مختلف خطابه غدير به طور جداگانه در بسياري از كتب معتبر شيعه و سنّي به صورت متواتر از ۱۱۰ صحابي پیامبر نقل شده است ... و فرازهایی از آن خطبه:

ای مردم، در قرآن انديشه كنيد و ژرفاي آيات آن را دريابيد و بر محكماتش نظر كنيد و از تشابهات آن پيروي ننماييد. به خداوند سوگند كه باطن ها و تفسير آن را روشن نمي كند مگر همين كه دست و بازوي او را گرفته و بالا آورده ام و اعلام مي دارم كه هر آن كس كه من سرپرست اويم علي سرپرست اوست و او علي، فرزند ابي طالب، برادر و وصي من است. ولايت و سرپرستي او حكمي از سوي خداست كه بر من فرو فرستاده است.
هان مردمان، همانا علي و پاكان از فرزندانم از نسل او يادگار گران سنگ كوچك ترند و قرآن يادگار ارزشمند بزرگ تر. هر يك از اين دو از ديگر همراه خود حكايت مي كند و با آن سازگار است. آن دو هرگز از هم جدا نمي شوند تا در حوض كوثر بر من وارد شوند. بدانید که آنان امانت داران خدا در ميان آفريدگان و حاكمان او در زمين اند.
پيامبرتان برترين پيامبران، جانشينانش برترين جانشينان و فرزندانش بهترين اوصيايند. ای مردم، فرزندان پيامبران از نسل آنانند و فرزندان من از نسل امیرالمومنین علی است.
به تحقيق اكنون من آنچه را كه به ابلاغ آن امر شده بودم رساندم. حجت براي هر حاضر و غايب و نيز براي همه آنان كه زاده شده يا هنوز زاده نشده اند تمام شد. پس بايد اين خطابه را حاضران به غايبان و فرزندداران به فرزندان خود تا برپايي رستاخيز ابلاغ كنند.


غدیر، روز کمال دین و اتمام نعمت نام گرفت و اکنون که آن دوره و دوران های بسیار سپری شده و می توان براساس تجربیات تاریخی شخصیت علی (ع) را تحلیل کرد، درک عظمت این روز آسان تر می شود. 
واقعه غدیر، احترام و ضرورت شایسته سالاری بود و انتخاب علی؛ انتخاب کمالات انسانی، عدالت جویی و تمشیت امور مردم آن گونه که روح اسلام زنده بماند. 
مثال ها برای تایید چنین تحلیلی فراوان است. امام، مردم را باور داشت و حکومت را جز از طریق اصرار آنان نپذیرفت. از نشانه های علی بودن او، منطقی بود که در برخورد با مخالفینش داشت. این منطق را به خوبی می توان از فرازهای متعدد نهج البلاغه دریافت و نیز از کلام امام صادق(ع) که به نقل از امام اول شیعیان فرمود: مخالفین و منتقدین ما، نه کافر و منافق، بلکه برادران ما هستند که با ما مخالفت می ورزند. 


عید غدیر؛ عید شایسته سالاری بر همه مبارک باد. 

1 comment:

  1. سلام خدمت خانم دکتر عزیزم خوشحالم همچنان فعالید...خیلی حرفا ها دارم بماند...دو ساله که من و خانوادم تحمل دیدن اخبار ایران رو نداریم...این همه دروغ...این احمقی که از همه بدتر...گاهی میگم ی سر سوزن اگه خاتمی رندی های احمقی رو داشت مسیر اصلاحات الان چیز دیگه ای بود...پشیمونم که به ایشون دو بار رای دادم سیاست پستی و رندی و نامردی میخواد که اون نداشت دوستتون دارم خداحافظ

    ReplyDelete