Monday, March 28, 2011

از صبر و نماز يارى جوييد



ائتلاف اسلامي زنان اواخر سال  89 به مناسبت سالگرد انقلاب ديداري با خانم مرضيه دباغ در منزل ايشان داشت.
در كنار احوال پرسي هاي رايج، خانم دباغ خاطراتي را از دوران مبارزات خود، عليه ديكتاتوري و استبداد شاهنشاهي بيان كرد. اين زن چريك مي گفت مجموعا 2 دوره 6 ماهه و 5/1 ساله در كميته مشترك شهرباني و ساواك به جرم فعاليت سياسي عليه رژيم و به اصطلاح اقدام عليه امنيت (طي سال هاي 54-53) بازداشت بودم. در حاليكه بيشتر اين دوره را در انفرادي گذرانده و بازجويي هاي وحشیانه و سنگين براي اعتراف گيري از من به طور مستمر انجام مي شد.
خانم دباغ با وجود كسالت فعلي،‌ با اين كه بازگويي اين وقايع برايش بسيار دشوار و يادآور لحظاتی دردناك بود، ولي به خاطر اشتياق ما، خاطراتی را با جزئيات و ظرايف توضيح داد.
مرضيه دباغ از لحظه اي گفت كه علاوه بر تحمل شكنجه های سنگين، شاهد دستگیری و شکنجه دختر جوانش (رضوان) در زندان بوده است. ایشان مي گفت پس از مدتي فرزندم تحت فشار شکنجه از هوش رفت و من به تصور اينكه با فوت فرزندم، او از زجر و شكنجه رهايي يافته، سرم را بلند كردم و گفتم خدايا شكر! دخترم راحت شد!
خانم دباغ به این بخش خاطراتش که رسید بعد از مكثي طولاني گفت: اينجا بود كه ديگر حس كردم بريدم، همه چيز برايم تمام شده و نمي توانم ادامه دهم. سرم را روي ديوار سلول گذاشتم و همينطور كه در حيرت و اضطراب از اين وضعيت بودم، صدايي از انتهاي سلول هاي كميته مشترك به گوشم رسيد؛ كسي قرآن مي خواند: وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلَو ةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى‏ الْخَشِعِينَ (آيه 45 بقره) / از صبر و نماز يارى جوييد و همانا اين كار سخت و دشوار است مگر بر خشوع كنندگان. به خودم آمدم و انگار روحي تازه در جان رنجور و آسيب ديده ام دميد؛ كه صبر و استقامت از نتايج خشوع است و باز ادامه راه ...
در ادامه صحبت ها خانم دباغ از اعزامش به بيمارستان آريا به دلیل عفونت محل شکنجه ها به صورت تحت الحفظ و براي جراحي فوري گفت: پس از جراحي، شخصي به ديدارم آمد كه اول نشناختمش. نزديك تر كه آمد ديدم (شهید) محمد منتظري است كه با چهره اي مبدل آمده تا مرا از بيمارستان فراري دهد.
ماجراي نجات خانم دباغ و فرارش از ايران هم بسیار شنيدني بود. در هر صورت خانم دباغ كه بعدها نقش بسيار مهمي در تشكيل سپاه پاسداران، نمايندگي مردم در مجلس شوراي اسلامي و همچنين به عنوان سفير خاص امام در هيئت اعزامي به شوروي و ديدار با آقاي گورباچف داشت، اكنون ميزبان گروهي از بانوان فعال در عرصه انقلاب بود و او نيز مانند مهمانان خود نگران آينده اين انقلاب بزرگ بود كه ريشه در فداكاري و ايثارهاي بي حساب داشت و اکنون با امتحان های دشوار روبروست.
در اين ديدار برخي دوستان ائتلاف مانند خانم ها مريم بهروزي، فرشته ولي مراد، فريبا ابتهاج، ايلشاهي و فائزه هاشمي حضور داشتند.

No comments:

Post a Comment