Thursday, November 4, 2010

چرا تحریف 13 آبان


این هفته در شورای شهر ضمن یادآوری واقعه 13 آبان، به تلاش عامدانه ای که برای تحریف تاریخ و تخریب شخصیت های این حادثه می شود، اشاره کردم.
به خصوص امسال با توجه به نوار منتشر شده از صحبت های یک فرد نظامی که مدعی شده واقعه 13 آبان ساخته و پرداخته عناصر امریکایی بوده و شخصیت برجسته ای مانند آقای موسوی خویینی ها را مشکوک خوانده، به چنین تلاشی برای دگرگون جلوه دادن تاریخ پی می بریم.
اما چرا چنین سخنانی مطرح می شود؟
زیرا اذهان باید به این سمت جهت داده شود که اگر امروز با این شخصیت ها برخورد می شود یا زندانی می شوند به دلیل پیشنیه تاریخی آنهاست. می خواهند بگویند پدیدآورندگان آن واقعه (که در سال 76 به جریان اصلاحی پیوستند و از معترضان وضعیت کنونی هستند) از اساس منحرف بوده اند. اصرار هم دارند که عده ای از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام پشیمانند تا به این نتیجه برسند که دچار انحراف از مسیر شده اند.
البته من از دانشجویان کسی را نمی شناسم که از آن اقدام با توجه به شرایط خاص زمانی پشیمان باشد. آن روزها دانشجویان از تکرار واقعه سیاه کودتای 28 مرداد 1332 که دولت ملی دکتر محمد مصدق را سرنگون کرد، نگران بودند (توضیحات بیشتر اینجا). اگر چه بهره‌برداري‌هايي که از اين جريان شد و اینکه چگونه مناسبات ايران و آمريكا و ديگر مناسبات بين‌المللي را تحت تاثير قرار داد، جاي ارزيابي و نقد دارد.
در این میان باید پرسید نیروهای اصولگرایی که یکی از اصول خود را مبارزه با استکبار می دانند، چرا امروز در مقابل تخریب ها و تحریف های تاریخی سکوت می کنند؟ آن هم در حالی که  هدف بسیاری از این تخریب ها  به دوره امام باز می گردد.

8 comments:

  1. سكوت هم براي خودش يه راهه در رفتنه
    نيست؟

    ReplyDelete
  2. اول سلام .

    دوم وبلاگتون رو خوندم عالی بود.
    سوم امیدوارم روزی برسه که به کرده هامون در روز های ابتدایی انقلاب افتخار نکنیم چون خیلی هاشون رو با رنگ خون توی تاریخ نوشتن . از اعدام ها گرفته تا به اصطلاح آزاد سازی های شهر های عراقی ...

    ReplyDelete
  3. سلام بنظر من تحريف اوليه كه امثال شما را بايد به تامل و واكنش هوشمندانه وا ميداشت قرار دادن عنوان اصولگرا بر گروهي با عملكرد سياسي است. مخصوصا اينكه تعريف ايشان از اصولگرايي نكته به نكته تعريف آرمانها و اركان انقلاب است كه غير آنان ارجحيت بيشتر و نزديكي بيشتري دارند نسبت به آن اصول. تداوم اين انحراف به اينجا رسيده كه عده اي مدعي ميراث داري شده و اجازه هر نوع وارونه نمايي به خود ميدهند. بنده به عنوان شخصي كه با افتخار خود ر از نسل دوم اصلاحات ميدانم گذشته از تمام اشتباهات دوران دوم خرداد اين يكي را نميتوانم ناديده بگيرم

    ReplyDelete
  4. تعداد بازدید وبلاگهایتان هم مثل طرفدارانتان از تعداد انگشت های پای رجوی فراتر نمی رود!

    ReplyDelete
  5. سلام
    فکر میکنم دوستی که نوشته روزی برسه که به کرده هایمان در روزهای انقلاب افتخار نکنیم، بهتره به این نکته توجه کنه که پس از همه انقلاب ها اشتباهاتی هم براساس خصوصیات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جوامع رخ میده اما مهم برآیند انقلاب است. انقلاب ایران هم به دلیل سرنگونی نظام استبداد و دلایل دیگر برآیند مثبتی داشت اما از چند سال پیش به این طرف برآیند منفی بیشتر به چشم می خورد که این البته جای بررسی داره

    ReplyDelete
  6. خواهر عزيز ترجمه فارسي مقاله زيست محيطي خودتان وآقاي نصر قابل دسترس هست ؟خيلي مشتاقم بخوانم

    ReplyDelete
  7. به آقاي راميم:
    مگه تعداد انگشتاي پاي رجوي با باقي افراد فرق داره؟
    قاعدتا همه يك اندازه ست ديگه... مثلا تعداد انگشتاي پاي آقاي احمدي نژاد كمتر يا بيشتره؟

    ReplyDelete
  8. خانم ابتکار سلام
    جالبه که می گن خوانندگان وبلاگ شما بسیار کم هستند و در همین حال وبلاگتون رو فیلتر می کنن. اگه کمه چرا دیگه فیلتر می کنن؟

    ReplyDelete