Sunday, December 21, 2014

رها سازی آب در هورالعظیم برای مقابله با گرد و غبار

دو دریچه اول و دوم حوضچه شماره 3 هورالعظیم که برای فعالیت های نفتی در سال 1389 مسدود شده بود، هفته گذشته بازگشایی شد و اکنون در مجموع حدود 4 متر مکعب در ثانیه آب در این منطقه رهاسازی می شود. این اقدام به دنبال پیگیری های یک سال گذشته برای حفاظت از تالاب هورالعظیم و اجرایی شدن تعهدات مندرج در کمیته های بررسی گزارشات ارزیابی زیست محیطی میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی و پیگیری های حقوقی و قضایی برای تأمین حقابه صورت گرفته و در نهایت با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به سرانجام رسید. 
پیش بینی می شود به همین علت عرصه ای به وسعت هشت تا ده هزار هکتار به تدریج و طی یک سال آینده، آبگیری و احیاء شود.
امیدوارم این رخداد به فعالیت های مقابله با گرد و غبار کمک کرده و از میزان غبار ناشی از منشاء داخلی در کشور برای استان خوزستان بکاهد. از همه کسانی که در این مورد یادآوری کردند و تذکر دادند تشکر می کنم. عکس مربوط به بازشدن دریچه ها و جاری شده آب در هورالعظیم است.
دو هفته پیش از آن دکتر متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان پیگیر این موضوع در سفری به اهواز بود. طی سال گذشته توجه به مسائل آلودگی هوا در سطح ملی باعث شد تا 31 هزار بشکه از تولید نفت ترش در مقابله با آلودگی هوا کاهش یابد و راه اندازی طرح آماک در دوماه آینده جامه عمل بپوشد. اینها به علاوه مالچ پاشی و نهالکاری در 200 هزار هکتار البته از جمله پیگیری های جلسه دو ماه پیش با حضور مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت و وزارت بهداشت بود. 
خوشبختانه طی سفر معاون سازمان و هماهنگی های مدیرکل استان راه اندازی واحد تصفیه فاضلاب صنعتی کشت و صنعت نیشکر دهخدا نیز انجام و به بهره برداری رسید. این یکی از بهترین و مجهزترین سیستم های تصفیه فاضلاب با روش های بیولوژیکی و سازگار با محیط زیست و قادر به تصفیه روزانه 1200 مترمکعب فاضلاب صنعتی است. البته تصفیه خانه کشت و صنعت دعبل خزاعی نیز در دست احداث است. 
تشکیل جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و مدیریت پسماند استان خوزستان هم در دستور کار این روزها بوده است. قرار است موضوع رهاسازی آب در حوضچه شماره 3 تالاب هورالعظیم و آبدارشدن 8 هزار هکتار آن در این هفته صورت برای غرب رودخانه کارون نیز برنامه مدیریتی محیط زیست با نفت تنظیم شده است. 
درخصوص انتقال آب از سرشاخه های کارون هم این توضیح مهم است که انتقال آب از سرشاخه های بین حوضه ای به عنوان خط قرمز سازمان حفاظت محیط زیست بوده و باید با رعایت مسائل و ارزیابی زیست محیطی انجام شود. تاکنون در رابطه با هیچ پروژه ای در این خصوص تصمیم گیری نشده است که درمورد رودخانه کارون نیز این امر صادق است و ما حتی برای انتقال آب درون حوضه از سد زاینده رود به اصفهان نیز با توجه به اینکه این طرح درون استانی بوده است با 12 شرط – آن هم فقط برای آب شرب از لوله به لوله- اجازه فعالیت داده ایم. البته دستگاههای دیگر هم در این زمینه مسئولیت دارند که با ساز و کارهای فرابخشی انتظار می رود وظایفشان را به خوبی انجام دهند.

No comments:

Post a Comment