Friday, November 14, 2014

تلاش برای مدیریت منابع آب کارون

هفته گذشته آقای حجتی وزیر کشاورزی از بازدید خود از خوزستان و نشاط و فعالیت گسترده کشاورزان منطقه در طرح ۵۵٠ هزار هکتاری که ١۶ شهرستان استان خوزستان را در بر می گیرد، خبر داد. نکته حائز اهمیت راندمان بالای مصارف آب این طرح است که از کارون تامین می شود و اینکه با تدابیر مهندسی و انتخاب صحیح الگوی کشت شاهد آسیب به محیط زیست و کارون مانند بسیاری از طرح های فعلی نباشیم. آقای حجتی گفت که برای خوزستان برنامه های خوبی تدارک دیده اند که به مشکلات بیکاری رسیدگی خواهد شد و اعضای دولت را تشویق کرد تا به خوزستان بروند واز این طرح بزرگ دیدن کنند.

اصل خبر را اینجا می آورم: 
به گزارش صدای اقتصاد وزیر جهاد کشاورزی از برگزاری مناقطه 307 هزار هکتار باقیمانده از طرح احیای کشاورزی 550 هزار هکتاری خوزستان تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: اجرای این طرح از ابتدای امسال مشروط به تامین آب مورد نیاز توسط وزارت نیرو شد که تاکنون منابع آبی 370 هزار هکتار از اراضی طرح در شورای عالی آب تصویب شده و در اختیار مجری قرار گرفته است.
محمود حجتی در حاشیه بازدید خود از کارگاههای شرکت جهاد نصر که به همراه استاندار و تعدادی از مسئولان استانی انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به مصوبات شورای عالی آب و توجه رییس جمهور و وزارت نیرو به این طرح، منابع آبی مابقی اراضی نیز تامین می شود.
وی افزود: اجرای طرح 550 هزار هکتاری با عنایت مقام معظم رهبری و پیگیری رییس جمهور طی سفر سال گذشته به خوزستان مورد توجه قرار گرفت و منابع مالی قابل قبولی برای اجرای آن اختصاص یافت.
حجتی گفت: تا اواخر آبان اجرای 370 هزار هکتار از اراضی طرح 550 هزار هکتاری به مناقصه گذاشته میشود. هم اکنون منابع مالی کارگاههایی که قرارداد داشته اند اما با مشکل مالی مواجه بوده اند، تامین شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 50 کارگاه عملیاتی تسطیح اراضی، زهکش زیر زمینی و اجرای کانالت و دیگر زیرساخت ها در خوزستان فعال هستند. همچنین هفت کارگاه پشتیبان کانالتسازی در کنار این کارگاهها مشغول به کارند.
وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: با توجه به روند اجرای این طرح ماهانه 3500 تا 4000 هکتار از اراضی اجرا شده در اختیار کشاورزان قرار میگیرد و امیدواریم با تجهیز و فعالسازی کارگاههای دیگر، این روند به 8000 هکتار در ماه برسد.
وی گفت: اجرای موفقیت آمیز طرح 550 هزار هکتاری افزایش تولیدات کشاورزی، بالارفتن راندمان آب و در نهایت افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

No comments:

Post a Comment