Tuesday, August 27, 2013

تشکل‌های مردم نهاد برای مقابله با آثار تحریم‌ها بر محیط زیست راهکار بیابند

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: تشکل‌های مردم نهادی که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند با توجه به آثار مخرب تحریم‌ها بر طبیعت و محیط زیست راهکارهایی را پیدا کنند.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر معصومه ابتکار در آخرین جلسه کمیته محیط زیست شورای شهر تهران که به موضوع چگونگی مقابله با تحریم‌ها و عوارض آنها بر محیط زیست کشور با حضور نمایندگانی از تشکل‌های غیردولتی برگزار شد، افزود: بخشی از مشکلات کنونی آلودگی هوا، تولید خودروهای استاندارد، ریزگردها، آلودگی صنایع و ... در کشور در اثر تحریم ها افزایش یافته است.
وی گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته تحریم‌ها اثرات بسیار نامطلوبی بر محیط زیست ایران داشته است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر رویکردها این مشکلات برطرف شود.
ابتکار به وضعیت آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس پژوهش انجام شده در سال 2005 میلادی میزان خسارات ناشی از آلودگی هوا در بخش سلامت کشور بالغ بر 9 میلیارد تومان بوده است که قطعا استمرار تحریم‌ها از آن زمان تا کنون بر میزان این خسارات افزوده است.
وی افزود: اگر تهران دچار یک بحران زیست محیطی شده است، دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو 4 در خودروها به تاخیر افتاده است، در زمینه مقابله با گرمایش زمین دچار مشکل شده‌ایم و نتوانسته‌ایم مشکل ریزگردها را حل کنیم و ... بخشی از این مشکلات ناشی از تحریم‌هایی است که محیط زیست کشور را نشانه گرفته‌اند.
ابتکار با تاکید بر این که ادامه تحریم‌ها باز هم فرصت‌ها را می‌گیرد افزود: هر فردی هم که مسوول محیط زیست کشور شود در این شرایط بحرانی بازهم دستش بسته خواهد بود.
مهندس مجابی، عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم با انتقاد از تاثیر تحریم‌ها بر محیط زیست ایران گفت: ایران در بسیاری از پروتکل‌های زیست محیطی مسوولیت‌هایی را پذیرفته است حالا چطور خود جامعه جهانی نمی‌خواهد بگذارد ایران به تعهدات خود عمل کند؟
مهندس حیدرزاده، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در این جلسه فقدان دیپلماسی زیست‌محیطی یا منسجم نبودن آن را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: متاسفانه یا دیپلمات‌های ما اطلاعات زیست‌محیطی ندارند و یا آن که کارشناسان ما که در کنوانسیون‌ها شرکت می‌کنند دیپلمات نیستند.
وی همچنین بر ضرورت داشتن سفیر زیست‌محیطی ایران تاکید کرد و گفت: حجم زیادی از دیپلماسی زیست‌محیطی کشور از طریق این سفیر قابل پیگیری خواهد بود.
در این جلسه تشکل‌های زیست‌محیطی تهران در خصوص عوارض تحریم‌ها در تشدید آلودگی هوا، تاخیر در اجرای استانداردهای زیست‌محیطی توسط صنایع و بخش‌های توسعه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.
تشکل‌های شرکت‌کننده در این نشست همچنین در بر ضرورت تلاش برای طرح دیدگاه‌های آنها در خصوص محیط زیست در سطح جهانی و اثربخشی برای مقابله، حرکت جمعی و تشکیلاتی مطالبه حقوق مردم ایران در مقابل تحریم‌کنندگان نیز تاکید کردند. این تشکل ها البته فقدان مدیریت کارآمد طی دوران اخیر را در افزایش اثرات تحریم ها موثر دانستند.
در پایان این نشست مقرر شد بیانیه‌ای از سوی تشکل‌های زیست‌محیطی تهران در خصوص آثار تحریم‌ها بر محیط زیست ایران تهیه و در اختیار مجامع جهانی و سازمان ملل قرار گیرد.

No comments:

Post a Comment