Wednesday, October 24, 2012

اسناد طبقه بندی شده را به مقامات عالی ارایه داده ام

ایلنا:‌ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر سیاسی نبودن پافشاری‌ها برای ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی تاکید کرد: اسناد علمی موجود در مورد تاثیرات امواج را به مراجع ذی صلاح ارائه کردم و آن‌ها اگر صلاح بدانند منتشر می‌کند.
معصومه ابتکار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه مصوبه شورای شهر در خصوص ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در چه مرحله‌ای است، اظهار داشت: این مصوبه پس از اینکه توقفی را داشت و برای مدتی ابلاغ نشد، حدود ۴ یا ۵ ماه است که عملیاتی شده است.
وی ادامه داد: شرکت ارتباطات شهر از طرف شهردار تهران مسئولیت اجرایی این مصوبه را بر عهده گرفته است.
ابتکار افزود: کمیته محیط زیست شورای شهر تاکنون نزدیک به پنج جلسه به بررسی این مصوبه اختصاص داده است و در آخرین جلسه پیگیر مراحل اجرایی این مصوبه بوده‌ایم.
به گفته وی اعضای شورای شهر به ویژه مهدی چمران رئیس شورا به جدیت پیگیر اجرایی شدن مصوبه مذکور هستند.
وی با بیان اینکه مساله ساماندهی و ضابطه مند شدن آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی به لحاظ مسائل زیست محیطی، منظر شهری و سلامت بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: از همین رو شورای شهر پیگیر اجرای صحیح این ضابطه‌مندی است.
وی بیان داشت: گزارشات ما نشان می‌دهد که خوشبختانه همکاری خوبی از سوی نهادهای دولتی برای اجرای این مصوبه صورت گرفته است و شرکت‌های سرویس دهنده خدمات مخابراتی همچون آنتن‌های تلفن همراه، (BTS) همکاری نسبتا خوبی داشته‌اند.
به گفته ابتکار روح مصوبه ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی این است که شهرداری تهران باید با تاسیسات مخابراتی از جمله دکل و آنتن‌ها به عنوان سازه برخورد کند و سازه باید از سوی شهرداری تهران پروانه فعالیت دریافت کند.
وی با اشاره به اینکه مصوبه به تازگی رنگ اجرایی به خود گرفته است، گفت: طبیعی است که به علت نوبودن آن هنوز آنگونه که باید و شاید این مسائل رعایت نمی‌شود و اطلاع رسانی کامل در مورد مصوبه شورا انجام نشده است.
این عضو شورای شهر با اشاره به موانع و دستگاه‌هایی که با اجرای این مصوبه مخالفت داشته‌اند، گفت: فکر کنم بزودی شاهد همکاری تمامی نهادهای متولی در اجرای این مصوبه خواهیم بود.
به گفته وی این مصوبه می‌خواهد رویه واحدی در مورد تمامی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی از هر نوعی و از سوی هر نهادی، رعایت شود، چه آنتن‌های موبایل باشد یا آنتن‌های مقابله با امواج ماهواره‌ای.
وی با بیان اینکه این‌ها مقرراتی شهری است و فرقی میان نوع موج و تشعشع نمی‌کند، اظهار داشت: این مصوبه برای هیچ نوع موجی استثنا قائل نشده است. ضابطه‌مند شدن استقرار آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی از هر نوعی که باشد از این روست که نگرانی‌هایی در مورد اثرات این گونه امواج وجود دارد و تمام این اقدامات در جهت رفع این نگرانی است.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: اسناد و مطالعات علمی که از سوی دستگاه‌های مختلف شامل دستگاه مسئول در شهرداری تهران، بخش‌های بهداشت و شواهد علمی موجود است، نشان می‌دهد نگرانی از بابت امواج مخابراتی جدی است و تنها مختص کشور ما نیست و در سایر کشورهای دنیا نیز وجود دارد که در حدود یک ماه پیش آنها را گردآوری کرده و به مقامات عالی رتبه و متولی ارائه دادم.
وی خاطرنشان کرد: اما چون برخی از این اسناد دارای طبقه بندی بوده، علی رغم اصرار برخی از سایت‌ها که می‌خواهند این اسناد منتشر شود، از سوی بنده قابل انتشار برای عموم نیست و چنانچه خود مراجع صلاح بدانند می‌توانند آن را منتشر کنند.
وی ادامه داد: ‌ما کار و وظیفه خود را به عنوان شورای شهر و نماینده مردم انجام داده ایم، زیرا اگر این وضعیت ساماندهی نشود نگران کننده خواهد بود.
ابتکار با بیان اینکه این یک بحث روشن و ساده است و اصلا سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: این مسائل در چارچوب مصوبات شورای شهر و وظیفه نمایندگی است و دلیلی ندارد اگر نماینده‌ای دارد وظایف نمایندگی‌اش را انجام می‌دهد وارد بحث‌های اتهام زنی به وی شوند.
وی مجددا تاکید کرد: نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود مختص شورای تهران یا کشور ما نیست. چنانچه سازمان بهداشت جهانی اخیرا نظرسنجی را از شهروندان اروپایی به عمل آورده که براساس آن ۴۶ درصد شهروندان اروپایی نگران آثار و تبعات امواج الکترومغناطیسی بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: در کتاب‌های پایه پزشکی نیز مطرح شده است که ممکن است امواج مخابراتی منشاء بیماری های ناشناخته ای باشد.
ابتکار تاکید کرد: ما نمی‌گوییم آنتن یا دکل بگذارید یا نگذارید، بلکه می‌گوییم هر کاری که انجام شود باید در چارچوب استاندارد و ضوابط قرار بگیرد و ابدا کاری به مصادیق نداریم. حرف ما بدیهی و روشن است. اگر برخی از آن بهره برداری سیاسی می‌کنند و جوسازی و تهدید می‌کنند، به آن کاری نداریم و وظیفه خود را انجام می‌دهیم.
نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ‌شهروندان به ما رای داده‌اند که حامی و حافظ منافع آن‌ها باشیم و مردم این دغدغه را دارند که این مسائل استانداردسازی شود و در چارچوب قرار گرفته و روی آن نظارت شود و ابعاد مساله تحت کنترل قرار گیرد و ما باید این دغدغه را رفع کنیم.
وی تاکید کرد: با این وجود شواهد و مطالعات نشان می‌دهد برخی از مراجع علمی معتقدند این امواج هیچ اثر سوئی ندارد و برخی نیز می‌گویند دارای اثر سوء است و نتایج علمی متقنی راجع به آن وجود ندارد.
ابتکار ادامه داد: آنهایی هم که معتقدند امواج عوارضی ندارد شروطی را برای آن مطرح کرده و گفته‌اند به شرطی که استاندارد‌ها و ضوابط مربوط به انتشار امواج رعایت شود مشکلی نخواهد داشت. عده‌ای هم معتقدند که‌‌ همان استاندارد‌ها نیز باید سخت گیرانه باشد و اعتقاد به مضر بودن امواج هستند.
وی اظهار کرد: مطالعات بسیاری از سوی نهادهای مختلف صورت گرفته، برای نمونه مرکز پژوهش‌های مجلس مطالعاتی را در این مورد امواج در زمان مجلس قبلی انجام داد که در آن گزارش نگرانی‌هایی بابت انتشار امواج مطرح شده بود. اما چون این اسناد نیز طبقه بندی شده است و اختیار انتشار آنها را ندارم. اگر مسئولان صلاح بدانند آن را خود منتشر می‌کنند.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران متذکر شد: شایسته است در بررسی مسائلی این چنین که با سلامت مردم مرتبط بوده و جنبه‌های ناشناخته بسیار دارد افرادی صاحب نظر و با سابقه علمی صحبت و رفع نگرانی کنند. اما اگر مساله خارج از استاندارد باشد، نه فقط امواج بلکه کلیه آلودگی‌های زیست محیطی خطرناک و مضر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: قطعا منشاء بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج که روند رو به رشدی نیز دارد همین آلودگی‌ها زیست محیطی است و اگر استانداردسازی‌ها نهادینه نشود در آینده نزدیک با فاجعه مواجه خواهیم شد.

No comments:

Post a Comment