Monday, October 17, 2011

زنان هنرمند سرزمین من

در حدیثی از پیامبر (ص) خواندم که: زنان را گرامی نمی دارد مگر شخص کریم و آنان را سبک نمی شمارد مگر شخص فرومایه.
ترجمه روان تر کلام پیامبر این است که انسان های کریم و بزرگوار زنان را محترم می دارند و افراد فرومایه و پست زنان را سبک شمرده و به آنها بی احترامی می کنند.  
تاریخ و فرهنگ بشری موارد زیادی از تکریم یا اهانت به زنان را به خود دیده است. کم نبوده اند افرادی که زنان را به خاطر ذهنیت و نگاه سخیف خود، دست کم گرفته یا آنها را مورد اهانت قرار داده اند. این افراد معمولا با نگاه و زاویه دیدی خاص و از موضعی مرد سالارانه به جایگاه و موقعیت زنان می نگرند.
من هنرمند یا بازیگر نیستم که بخواهم از صنف خودم دفاع کنم، ولی فکر می کنم بخشی از عمرم را به تماشای فیلم های ایرانی نشسته ام و از هنر بازیگری زنان ایرانی که جای تحسین فراوان دارد، بهره برده ام. فکر می کنم برآیند و نتیجه نهایی کار زنان هنرمند سرزمین من اعتلای فرهنگ معاصر ایران است و باید به آنها افتخار کرد.
بنابراین جای تاسف دارد که بعضی افراد کلماتی سخیف را درباره آنها به کار می برند، هر چند که بعدا حرف خود را پس بگیرند یا آن را تکذیب کنند.
باید گفت قبل از حرف زدن خوب است کمی فکر کنیم تا بعدا پشیمان نشویم. مخصوصا باید به کسانی که خود را پای بند دین می دانند آیاتی از قرآن  کریم را یادآوری کرد؛ مانند این آیه که:

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد نبايد قومى قوم ديگر را ريشخند كند شايد آنها از اينها بهتر باشند و نبايد زنانى زنان [ديگر] را [ريشخند كنند ] شايد آنها از اينها بهتر باشند و از يكديگر عيب مگيريد و به همديگر لقبهاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند / سوره حجرات - آیه 11

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ 


No comments:

Post a Comment