Friday, September 4, 2015

سفر به اسلو

28 خرداد 
سفر دو روزه ای به اسلو داشتم و تا ساعتی دیگر به تهران بازمی گردم. در این سفر برنامه های متعدد و مختلفی داشتم که از جمله آنها ملاقات با نخست وزیر نروژ بود. در دیداربا خانم ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ درخصوص گفتگوهای جاری هسته ای بین ایران و 1+5 گفتم دستیابی به یک توافق عادلانه و متوازن که بتواند حقوق مشروع هسته ای ما را تضمین کند، مورد انتظار است. ایران باتوجه به ظرفیت ها و توانمندی های خود همواره در جهت استقرار ثبات و امنیت پایدار در منطقه حرکت کرده و در ایجاد صلح و ثبات نقش داشته است. رییس جمهور روحانی بر تلاش برای جهانی علیه خشونت و افراط گری تاکید دارد و در مقابل ما گروهی به نام داعش ایستاده که با سوءاستفاده از نام اسلام به دنبال رواج خشونت و تنفر و مخدوش کردن چهره دین است.
خانم سولبرگ هم گفت که کشورش خواستار موفقیت مذاکرات 5+1است. او با اشاره به تحولات مربوط به عراق و سوریه، بر ضرورت حل مشکلات کنونی در خاورمیانه صرفا از طریق راه حل سیاسی تاکید کرده و نقش آفرینی کشورهای منطقه برای حل بحران ها را مهم ارزیابی کرد. 
 همچنین در ملاقات با وزیر آب و هوا و محیط زیست نروژ خانم تینه سوندتوفت بر ضرورت همکاری های دوجانبه تاکید کردم و با اشاره به اهمیت موضوع تغییرات آب و هوایی خواستار همگرایی هر چه بهتر برای مقابله مناسب با مسئله تغییر اقلیم شدم.
وزیر محیط زیست نروژ هم با اشاره به اهمیت جایگاه و تلاش های ایران برای حل معضلات محیط زیستی به خصوص در منطقه، خواستار ایجاد زمینه های همکاری با جمهوری اسلامی ایران شد.
یکی از برنامه ها شرکت و سخنرانی در مرکز تحقیقات محیط زیست و تغییر اقلیم و در جمع نمایندگان موسسات تحقیقاتی، اجرایی و بخش خصوصی به منظور همکاری های محیط زیستی بود. رییس این مرکز تحقیقات، معاون وزیر خارجه نروژ و و نمایندگان بخش خصوصی نروژ نیز در این نشست صحبت کردند و من هم با اشاره به برنامه های دولت تدبیر و امید و توجه ویژه آن به حوزه محیط زیست بر رویکرد اخیر ایران در زمینه تقویت دیپلماسی محیط زیست در دنیا و منطقه تاکید کردم. همین طور با اشاره به راه اندازی صندوق ملی محیط زیست و اصلاح رویکرد نمایشگاه بین المللی محیط زیست، این دو عرصه را ابزار مهم تشویقی برای بخش های اقتصادی عنوان کردم. 
در این جلسه چند گزارش در مورد فناوری های جدید سبز از سوی نروژی ها ارایه شد. از جمله نوعی فناوری که به وسیله انرژی خورشیدی دستگاههای آب شیرین کن و کشت گلخانه ای را در منطقه ای بیابانی راه اندازی کرده اند. برخی شرکت هایی هم که سابقه همکاری با ایران داشتند تجربیات خود را بیان کرده و قرار شد کار گروهی فنی برای همکاری ایجاد شود. 
همچنین در دیداری با اعضای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان نروژ درباره همکاری های متقابل دو کشور در زمینه های مختلف محیط زیستی، بین المللی، منطقه ای و دو جانبه گفت و گو شد. بر نقش جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از محیط زیست منطقه تاکید کردم و ضرورت توجه جامعه بین الملل به آثار تغییرات آب و هوایی مانند گرد وغبار را مورد اشاره قرار دادم. 
با وزیر امور خارجه هم دیدار داشتم و از وی خواستم برای حل مشکلات دانشجویان ایرانی در نروژ تلاش کند. 
مصاحبه و پاسخ به سئوالات خبرنگاران متعدد هم که در سفرها اجتناب ناپذیر است

No comments:

Post a Comment