Friday, September 4, 2015

رییس جمهور روحانی در مراسم جایزه ملی محیط زیست

رییس جمهور 17 خرداد ماه در مراسم اعطای جایزه ملی محیط زیست و به مناسبت هفته گرامی داشت محیط زیست گفتند: 

- حفظ آب، خاک و هوا جزو موارد امر به معروف و آلوده کردن طبیعت نیز منکر است.
- باید نسبت به طبیعت احساس و وظیفه دینی، شرعی، ملی، انسانی و اجتماعی داشت.
- اگر همه دست به دست یکدیگر ندهیم دولت در حفظ و احیاء محیط زیست موفق نخواهد بود.
- گناه، تنها غیبت و یا رعایت نکردن برخی از احکام نیست. یکی از وجوه گناه ظلم در حق طبیعت است، مولای متقیان می‌فرمایند: «انسان در برابر خداوند و در برابر سرزمین‌ها، ابنیه و حتی حیوانات مسئول است». 
- باید نسبت به صدماتی که به طبیعت می‌زنیم توبه کرده و با بازگشت به مسیر صحیح، نسبت به احیاء محیط زیست اقدام کنیم.
- امروز بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی کنار گذاشته شده و بنزین یورو۴ در کلانشهرها عرضه می‌شود که تأثیر خوبی در کاهش آلودگی هوا داشته است.

- اگر سوخت و خودرو استاندارد شد، شهروندان هم نسبت به سلامت وسیله نقلیه خود مانند معاینه فنی حساسیت داشته باشند.
- در سال ۹۳، ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد.
- در حال حاضر بسیاری از مراکز صنعتی و نیروگاه‌های کشور به جای سوخت مازوت که آلودگی بسیاری تولید می‌کنند، از گاز استفاده می‌کنند.
- کارشناسان معتقدند برای جبران یک سال فشار بر طبیعت به ۱.۵ سال زمان نیازمندیم. فرآیند جبران تخریب ۱۰ ساله دریاچه ارومیه نیز در کمترین حالت به ۱۵ سال زمان نیاز دارد.
- بهشت و جهنم به افکار و رفتار ما نسبت به خود، انسان‌های دیگر و طبیعت ارتباط دارد، ما نمی‌توانیم جنگل‌ها را نابود کنیم و در انتظار هوای سالم و اکسیژن باشیم.
- دو عامل افزایش جمعیت و ورود فناوری‌های نوین بدون محاسبه پیامدها و عوارض آن به عنوان عوامل مخرب محیط زیست شناخته می شوند.
- برای استفاده صحیح از فناوری به منظور حل مشکلات محیط زیستی مانند تبدیل زباله‌ به منابع انرژی و دفع صحیح فاضلاب‌ها و پسماندها دولت کارهایی را شروع کرده است، اما نیازمند برداشتن گام‌های سریع تر و بلندتر هستیم.
- محیط‌ بانان کشور کاری ملی انجام می‌دهند و برای حفظ زندگی و سلامت مردم بار سنگین حفاظت از محیط زیست را بر دوش می‌کشند، کار آنها فضیلتی شایسته تقدیر است.

No comments:

Post a Comment