Friday, September 4, 2015

سفیران وزرشی محیط زیست

در دهه اول خردادماه و در آستانه هفته محیط زیست، ورزشی ها و محیط زیستی ها در هتل المپیک گرد آمدند تا کاری نو را آغاز کنند. در این مراسم که عنوان همایش، ورزش، جوانان و محیط زیست را داشت، تعدادی از ورزشکاران عنوان سفیران محیط زیست گرفتند تا در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند. تا آنجا که به خاطر دارم خانم ها لیلا رجبی، فاطمه منتظری، اکرم خدابنده و آقایان علی دایی، یوسف کرمی، کیانوش رستمی، آندرآنیک تیموریان، حمید سوریان، صادق بیگدلی، عظیم قیچی ساز، پوریا طالبی، ابراهیم جوادی و بهداد سلیمی. تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ورزش و جوانان هم با هدف هم افزایی این دو حوزه به امضا رسید. 

جالب اینکه در این همایش خرس سیاه به عنوان نماد فدراسیون جودو، خرس قهوه ای نماد فدراسیون کشتی و عقاب نماد فدراسیون وزنه برداری معرفی شدند. بخش های ورزشی استان های مختلف نیز یک گونه در خطر انقراض استان خود را به عنوان نماد ورزشی انتخاب می کنند که بر این اساس استان خوزستان گوزن زرد ایرانی، البرز ماهی قزل آلای خال قرمز، سیستان و بلوچستان تمساح تالابی، گیلان فوک خزری و آذربایجان غربی میش مرغ را برگزیده اند. برای سایر فدراسیون ها نیز گونه هایی پیشنهاد شده که در دست بررسی و تصمیم گیری است. 
در این همایش، «زیست توپ» منقش به انواع گونه های جانوری به موزه فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) اهدا شد. زیست توپ، توپی منقش به 32 گونه جانوری در خطر انقراض کشورهای شرکت کننده در مسابقات جام جهانی فوتبال 2014 برزیل است.
قهرمانان ورزشی الگوهای رفتاری جوانان و نوجوانان هستند و با آغاز و تداوم همکاری بین جامعه ورزشی و محیط زیست، امیدها به افزایش آگاهی عمومی از طریق ورزشکاران فزونی می یابد.

No comments:

Post a Comment